![]() |
Kuva: Duncan Hull |
Mikä on Twitter?
Twitter on internetpohjainen yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jossa keskustellaan ja jaetaan tietoa erityisesti päivänpolttavista aiheista. Se on avattu jo vuonna 2006. Siinä julkaistaan tekstipohjaisia viestejä eli twiittejä (engl. tweets), jotka voivat sisältää korkeintaan 140 merkkiä. Twitterissä usein linkitetään julkaisuja muihin sivustoihin, kuten nettisivustolle tai blogiin, jossa keskustelua voidaan jatkaa laajemmin.Näitä max. 140 merkin twiittejä muut käyttäjät voivat kommentoida ja välittää eteenpäin (retweet). Ne voivat sisältää tekstiä, linkkejä, kuvia, videoita, paikkatietoja sekä toisten twiittaajien nimimerkkejä. Twitterissä viestinnässä käytetään erikoismerkkejä kuten @ ja #, joilla viitataan siihen, kenelle viesti on tarkoitettu tai mihin aiheeseen se liittyy.
Twitteriä voi käyttää joko selainpohjaisesti (twitter.com) tai Twitter-sovelluksessa vaikkapa kännykässä. Siellä julkaistut viestit ovat tavallisesti kaikkien verkon käyttäjien luettavissa. Sen käyttö liittyykin monilla "työminään" ja siellä esiinnytään useammin omalla nimellä kuin nimimerkillä (vs. esim. Facebook, jota käytetään enemmän vapaa-ajan sisältöjen jakamiseen). Twitterissä voi toki lähettää myös yksityisviestejä, joista on sittemmin poistunut tuo maaginen 140 merkin raja.
Ketkä ovat Twitterissä?
Twitteriä pidetään perinteisesti toimittajien ja urheilufanien kanavana. Myös mm. poliitikot, muut julkisuuden henkilöt, it-ammattilaiset sekä muu media-ala käyttää Twitteriä suhteellisen aktiivisesti. Käyttäjämäärissä se häviää selvästi esim. Facebookille, mutta käyttäjäluvut ovat kasvussa esimerkiksi Suomessa.Kuukausitasolla Twitterissä on maailmanlaajuisesti 284 miljoonaa aktiivista käyttäjää, ja twiittejä kertyy päivässä n. 500 miljoonaa kappaletta. Tänä vuonna julkaistun MTV Median, Kurion ja Laurea ammattikorkeakoulun raportista käy myös ilmi, että 15–55 -vuotiaista suomalaisista Twitteriä on käyttänyt viimeisen kolmen kuukakauden aikana 14,9 %. Vastaavasti Toni Nummelan Twitter-laskurin mukaan Suomessa oli marras-joulukuun 2015 vaihteessa n. 55 000 viikottain vähintään kerran suomeksi twiittaavaa käyttäjää. Vuoden alkuun verrattuna luku on kasvanut runsaalla 10 000 käyttäjällä, eli käyttäjämäärät ovat kasvussa.
Yleistyneenä tapana on käyttää Twitteriä tv-sisältöjen rinnalla reaaliaikaisen ja aktiivisen keskustelun foorumina (esim. Euroviisut, Linnanjuhlat, BB, Docventures, Posse...), rikastuttamaan tv-sisältöä entisestään, osallistamaan ja synnyttämään yhteisöjä. Tämä selittää osittain Twitterin käyttäjämäärien kasvua Suomessakin.
![]() |
Kuva: Claudio Toledo |
Ketkä ovat onnistuneet Twitter-presenssissään?
Twitter ei yleisesti ole ensimmäisten käyttöönotettavien sometyökalujen joukossa matkailuyrityksessä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että se toimii hyvin esimerkiksi lentoyhtiöiden viestinnässä ja asiakaspalvelussa mm. poikkeustilanteissa. Toisaalta Twitteriä saatetaan hyödyntää erilaisissa isoissa tapahtumissa ja kongresseissa tiedonjakoon ja alustusten kommentointiin.
Mieleeni jäi viimekertaiselta lähiopetusjaksolta se, että matkailun nettimarkkinointigurumme Ilkka Kauppinenkaan ei osannut nimetä erityisen hyviä case-esimerkkejä Twitterin menestyksekkäästä käytöstä pk-matkailuyrityksissä. Janosin kuitenkin onnistumisen esimerkkejä, joten päädyn esittelemään pari mielestäni fiksua toteutusta.
Mieleeni jäi viimekertaiselta lähiopetusjaksolta se, että matkailun nettimarkkinointigurumme Ilkka Kauppinenkaan ei osannut nimetä erityisen hyviä case-esimerkkejä Twitterin menestyksekkäästä käytöstä pk-matkailuyrityksissä. Janosin kuitenkin onnistumisen esimerkkejä, joten päädyn esittelemään pari mielestäni fiksua toteutusta.
@VisitHelsinki
Visit Helsinki tuo Twitterissä julki matkailutietoa, artikkeleita, uutisia, vinkkejä, tapahtumia ja kuvia Suomen pääkaupungista. Sisällöntuotanto on aktiivista ja monipuolista, sisältäen ajankohtaisia teemoja, linkkauksia mm. blogikirjoituksiin, monipuolisesti tägejä ja uudelleentwiittauksia jne. Julkaisukieli englanti.
@Gavlebocken
Olkipukki someilmiönä, aivan mahtavaa! Maailman oletettavasti tunnetuin olkipukki toimii Ruotsissa Gävlen kunnassa hauskana Visit Gävlen matkailuattaseana. Tuhannet seuraajat jännittävät somekanavissa ja web-kameran välityksellä, kestääkö Gävlen jouluinen olkipukki tänä vuonna jouluun saakka. Olkipukki näyttää tuovan eloa myös matkailuun. Twitter-seuraajat vaikuttavat aktiivisilta. Gävlebockenin tweetit (ruotsiksi ja englanniksi) ovat oivaltavia ja samalla yksinkertaisia.
Miten Twitteristä voi hyötyä?
Asiakaspalvelu ja uutisointi
Twitterin hyödyt liittyvät mm. ajankohtaisuuteen ja nopeuteen. Matkailuyrityksen näkökulmasta Twitter voi olla muita somekanavia täydentävä ja tavoittava juuri esimerkiksi poikkeustilanteissa. Sama pätee asiakaspalveluun - Twitter on esimerkiksi isolle lentoyhtiölle nopea kanava asiakkaiden tavoittamiseen ja asiakaspalveluun, jos siis siihen on myös riittävästi henkilöstöresursseja.Asiantuntijuudesta viestiminen
Asiantuntijaorganisaatio voisi ottaa Twitterin käyttöön myös asiantuntijuuden esilletuomiseksi - toki oman toiminnan luonteesta riippuen. Oman työpaikkani osalta ei Twitterin valjastaminen pelkästään asiakaspalveluun, matkailuneuvontaan tai matkailumarkkinointiin ole välttämättä järkevää. Twitter voisi olla meillä toimitusjohtajan viestintäkanava, hän julkaisisi esimerkiksi ajatuksia alan seminaareista, retweettaisi tietoa vaikkapa uusimmista matkailutrendeistä ja alueen matkailu-uutisista.Twitterissä kannattaa muiden somekanavien tapaan muistaa verkostoituminen vaikuttajien kanssa - ROR eli Return on Relationship!
Markkinointi ja myynti
Twitterissä voi ostaa myös maksullista kohdennettua näkyvyyttä. Yksinkertaisimmillaan Twitteriä voi käyttää ohjaamaan lisää kävijävirtaa omaan blogiin tai omille kotisivuille - joko orgaanisesti tai vaikka ihan maksetulla mainonnalla.Kuten niin monen some-kanavan osalta, myös Twitterin panos-tuotossuhteen ja muunlainen mittaaminen koetaan välillä hankalaksi. Twitteröinnin seurantaan on kuitenkin monenlaisia käteviä työkaluja, joista voit lukea lisää esimerkiksi täältä.
Viisi (5) keinoa saada Twitterissä seuraajia
- Seuraa ja tule seuratuksi. Etsi siis itsellesi mielenkiintoisia seurattavia, ja käytä Twitter-listoja kohderyhmään kuuluvia ihmisiä hakiessasi. Seuraaminen on hyvä tapa saada itsekin seuraajia ja siis saada oma viestinsä laajaan levitykseen.
- Käytä hashtageja fiksusti. Mieti liiketoiminnan kannalta oleellisia aihealueita ja asiasanoja. Hashtageja käytetään siksi, jotta Twitterin valtavasta massasta löydettäisiin juuri itseä kiinnostava sisältö.
- Ajoita twiitit oikein. Twitterin syöte on valtavan nopea ja vaarana on, että viestisi ei tavoita ketään. Jos et heti tiedä mihin aikaan oma kohdeyleisösi on paikalla, kannattaa kokeilla jotain tämän analysointiin tarkoitettua työkalua, esim. Tweriodia.
- Twiittaa usein. Twitterissä läsnäolo on yksi tärkeimpiä seuratun twiittaajan ominaisuuksia.
- Jaa ajankohtaista ja mielenkiintoista sisältöä kuvien, linkkien, videoiden/ videotwiittien tai vaikkapa Periscope-lähetysten muodossa.
Lopuksi
Twitter on kaikessa yksinkertaisuudessaan haastava viestintäväline. Jos hallitset homman ja voisit houkutella minut aktiivisempaan elämään Twitterissä, kutsu @SatuKV niin riennän opetuslapseksesi.
Satu, kivasti kirjoitettu blogipostaus. Sain siitä itselleni myös kaikenlaista hyödyllistä, sillä olen myös jotenkin aivan vasta-alkaja Twitterin käytössä. Hyvä vinkki tuo Twitterin käyttö asiantuntijuudesta viestimiseen.
VastaaPoistaKiitos. Ryhdytään siis molemmat harjoittelemaan visertämistä!
PoistaItsekin olen nyt hieman jo innostunut Twitteristä! Pitää lukea tämä ajan kanssa ja etsiä sinut Twiittikätösiini :-D.
VastaaPoistaKivakiva, kaipaankin kannustusta! Ollaan siis yhteyksissä!
PoistaHUH. Onpas paneuduttu. Hyvä esitys twitteristä.Parempi kuin monet joita olen googlaillut oppia saadakseni. Suoraan twitteroppaaseen etusivuksi. Periscopepostauskin loistava.
VastaaPoistaJoulua sinnekin!