torstai 7. tammikuuta 2016

Elämyksellisiä asiakaskokemuksia verkossa

Ainakin omalla kohdallani sana elämys on kärsinyt jo niin pahan inflaation, että sen käyttö blogitekstin otsikossa on aika rohkea veto. Matkailupalveluissa ja matkailumarkkinoinnissa elämysten/ kaupallisten kokemusten tuottamisella on kuitenkin niin suuri merkitys, että aiheen tarkastelu lienee tarpeen, termistöstä riippumatta.

Kuva: alainlm

Tammikuun opintojaksoni Haaga-Heliassa on nimeltään "Elämys verkossa". Kurssin aikana tulen perehtymään tarkemmin elämystalouden ja elämysten suunnittelun perusteisiin sekä verkon ja digitaalisuuden merkitykseen. Opin myös erilaisia tapoja hyödyntää digitaalisuutta elämysten suunnittelussa sekä laajentaa kokemusta digitaalisesti (pre experience ja post experience). Odotukset ovat siis korkealla!

Ennakkotehtävänä pohdin elämyksellisiä asiakaskokemuksia, joissa omasta mielestäni on onnistuttu yhdistämään reaalimaailmaa ja virtuaalimaailmaa.

Mulletoi.com

Kuvakaappaus Mulletoi.com-uutiskirjeestä 28.10.2015

Liikevaihto 1,5 miljoonan huiteissa, yli 15 miljoonaa sivulatausta ja yli 1,5 miljoonaa sivustolla vierailijaa vuodessa. Siinä lukuja kotimaisesta Mulletoi-verkkokaupasta - taitavat siis tehdä jotain oikein? Band Company -konserniin lukeutuvan Mulletoi.comin tuotevalikoima koostuu hauskoista ja kekseliäistä lahjatavaroista. Lähteenä/ lisää Mulletoi.comin taustoista voit lukea täällä. 

"Mulle toi" -reaktio on ideologiamme ydin, innostuksemme lähde ja palvelumme kulmakivi, joka ajaa meitä eteenpäin etsiessämme nöyrinä uusia rajoja rikkovia lahjatuotteita ympäri maailman. Verkkokauppamme sortimentissa on erilaisia vempaimia, pelejä, koriste-esineitä ja keksintöjä kotiin, toimistoon ja vapaa-ajalle. Myymme myös tavaraa, jota et välttämättä tarvitse, mutta jota ilman jäät monesta hymystä paitsi... 
Itselleni Mulletoi.com tarjoaa elämyksellisen asiakaskokemuksen paitsi "Mulle toi" -reaktioita synnyttävän tuotevalikoiman, myös hauskojen uutiskirjetekstien ja tuotekuvausten muodossa. Mikäs sen yksinkertaisempi tapa tuottaa asiakkaille elämyksiä, kuin käyttää huumoria hyväksi!

Cdon.comin joulukalenteri ja joulupeli

Mieheni jäi joulun alla koukkuun Cdon.comin joulukalenteriin.

Kuvakaappaus Cdon.comin sivuilta

Jokainen joulukalenterin luukku sisälti rahanarvoisia etuja/ tarjoustuotteita. Varsinaisen joulukalenterin ohella elämyksiä tarjosi myös pelillistäminen - lisätarjouksia pääsi tavoittelemaan joka päivä pelaamalla peliä, jossa joulutonttu keräsi koriinsa ylhäältä putoilevia lahjapaketteja. Niitä tarpeeksi keräämällä pelaajalle avautui vielä erillinen Cdon.comin päiväkohtainen lisätarjous, joita taidettiin meidänkin taloudessa hyödyntää tilaamalla.

Visit Finlandin Finngenerator

Olen jo aiemmassa blogikirjoituksena kertaalleen käsitellyt ja kehunut Visit Finlandin Finngenerator-kampanjaa, mutta teenpä sen vielä kerran! Muistan muutaman viikon ajanjakson, jolloin Facebookin uutisvirta suorastaan vilisi kavereiden Finngenerator-tuloksia. Vaikken itse oletettavasti ollut kampanjan ensisijaista kohderyhmää, niin pitihän sitä silloin itsekin kokeilla!



Yksinkertaisen kekseliästä. Sovellus on yksinkertainen, käyttäjältä ei "oman sisäisen suomalaisensa" löytämiseksi vaadita muuta kuin oman etu- ja sukunimen täyttämistä, jonka perusteella nimikone tarjoaa tuloksena uuden Suomi-nimen. Nimi johtaa suomalaiseen luontoon ja siinä hyödynnetään suomenkielen ja kulttuurin eksotiikkaa. Tulos on helposti kavereille jaettavissa.

En ollut hetkeen aikaan edes käynyt VisitFinlandin sivuilla, mutta Finngenerator-testin kautta päädyin sinnekin. Enkä varmasti ollut ainoa jolle sovelluksen kautta niin kävi - lisää siis kävijävirtaa sivustolle!

On minulla omien mielipiteiden ohella myös ihan muitakin todisteita Finngenerator-sovelluksen tehokkuudesta. Markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavassa Effie Awards Finlandissa Finngenerator saavutti syksyllä 2014 hopeaa. Palkinto luovutettiin saatesanoilla "Kun operoidaan globaalissa markkinassa ja kovassa kilpailutilanteessa, 1,3 miljoonaan käyttäjään tarvitaan poikkeuksellisen hyvä ja oivaltava idea sekä kekseliään yksinkertainen toteutus, joka puhuttelee kulttuurista riippumatta.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti