lauantai 10. lokakuuta 2015

Matkailun sähköinen liiketoiminta 2015- ennakkotehtävä

Ennakkotehtävänä oli perehtyä Suomen matkailun verkkokaupan nykytilaan sekä etsiä verkosta kolme (3) epäonnistunutta esimerkkiä matkailun pk-yritysten b to c eli kuluttajalle suunnatuista verkokaupoista.

Tehtävää varten selasin verkossa erilaisten matkailutoimijoiden kotisivuja ja pyrin hahmottamaan kokonaiskuvaa tarjonnasta.

Nykytila maanlaajuisesti ja paikallisesti

Kokonaiskuvan hahmottaminen ei sitten ollutkaan mikään helppo tehtävä! Itä-Suomen yliopistossa oli tehty aihetta kartoitoittava tutkimus, mutta se oli valitettavasti jo vuodelta 2012, eikä näinollen kuvaa nykytilannetta. Tehtävänantoon linkitetyt artikkelit pikaisesti silmäiltyäni olen tekemässä sellaista johtopäätöstä, että ongelmana joiltain osin on muna-kana -efekti: kysyntä ei luo tarpeeksi painetta verkkokauppojen kehittämiselle ja tuotetarjooman laajentamiselle, mutta jos ei ole monipuolista tarjontaa niin miten voi löytyä kysyntääkään?

Seurasin MEKin maaportaaliprojektia v. 2009 alueemme sisällöntuottajana. Silloin sain esimakua haasteista, joita laajemman markkinoitavan matkailualueen portaalilla voi olla varsinkin, jos sillä pyritään myös myynnin kanavointiin. Hanke oli kunnianhimoinen, kymmenine kieliversioineen ja rajapintojen yhteensovittamisineen. Nyt vaikuttaisi siltä, että haaveet laajojen järjestelmäintegraatioiden suhteen olisi kuopattu, ja VisitFinlandin rooli on enemmän Suomi-kuvan luomisessa. Itse palveluista kiinnostuneet ohjataan linkeillä yksittäisten palveluntarjoajien sivuille, joilta sitten löytyy se varausmahdollisuus jos löytyy.

Isompien matkailukeskittymien ja pk-kokoisten aitojen ammattilaisten osalta homma on hanskassa ja varaus- ja ostomahdollisuus netistä löytyy. Ostettavissa olevien tuotteiden kirjo on laaja - lippuja, majoituspaketteja eri kohderyhmille ja erilaisiin tarpeisiin, transfereita, erilaisia opastuksia jne. Entäs ne muut pk-toimijat sitten?

Ajattelin, että ainakin maaseutumatkailuyritysten sivuilta löytäisin helpostikin runsaat määrät case-esimerkkejä huonoista verkkokauppatoteutuksista. Olin kuitenkin väärässä: tilannehan oli se, että joko nettiostomahdollisuutta ei ole sivuilla ollenkaan, tai osalla homma on hoidettu jopa ennakkokäsitystäni paremmin. Ainakin pienempien toimijoiden sivuilta löytyi runsaasti varauslinkkejä booking.comiin tai huvila.netiin eli heidän kapasiteettinsa löytyi näistä varauskanavista. Pääsääntöisesti majoitus on se varattava myyntiartikkeli, lisäpalveluina joillain oli varattavissa esimerkiksi loppusiivous muttei oikeastaan mitään sen monipuolisempaa viritystä.

Seurasin muutama vuosi sitten Gofinland.fi-sivuston pyrkimyksiä saada suomalaista matkailutarjontaa yhden sateenvarjon alle, ostettavaksi/ varattavissa jos ei muuta niin ainakin varaustiedustelu-mahdollisuudella. No sekin case tuli ja meni. Gofinland-sivustolle isohkoja näkyvyyspaketteja ostaneiden maaseutumatkailuyrittäjien nykyinen sijoitus näkyy olevan oma www.matkamaalle.fi -sivusto.  Sinne on jopa jo joidenkin toimijoiden osalta saatu toteutettua oma varausbanneri ja varauskalenterin iframe-upotukset. En ole ihan varma teknisestä toteutuksesta enkä tiedä miten sitä paremmin kuvailisinkaan, mutta tutustu toki aiheeseen paremmin esim. täällä.

Kolme esimerkkiä huonosti toimivasta matkailun b to c -verkkokaupasta

Otin oikeuden muokata tehtävänannon "epäonnistuneen" muotoon "huonosti toimiva", koska yritystä näiltä silti löytyy - ja ylipäätään verkkokauppatoteutus toisin kuin vielä valitettavan monella muulla pk-matkailuyrityksellä.

Finlandia Hotel Lumiainen/ Hotelzon

Tämä pieni hotelli Kankaanpäästä tarjoaa nettisivujensa mukaan majoitusta (ja majoituksen nettivarausmahdollisuutta) ihan kaikille - niin työmatkustajille kuin vaikkapa perheillekin. Löysin tämän esimerkin etsiessäni tarkoituksella mobiilisti huonosti toimivaa matkailun verkkokauppaa. Hotellin kotisivut on skaalautuvat, mutta esimerkiksi Iphone5:lla varauksen tekoon siirryttäessä käytettävyys on huono.

Huonevaraus-linkistä päätyy tällaiseen näkymään. Tyhjä kohta otsikon ja alatekstin välissä taitaa olla se, jossa pitäisi olla jonkinnäköinen iframe? Se ei näy myöskään läppärin Chrome-selaimella. No, alatekstin ohjeen mukaisesti klikkaan vaihtoehtoisen varauksen linkkiä alatekstissä.


Linkki johtaa Hotelzonin varausjärjestelmään, mutta oletettvasti järjestelmän normaaliversioon, koska huonot käyttökokemukset jatkuvat: huonehakusivu ei skaalaudu kännykän ruudulle eli tekstit ja hakuruudut ovat kovin pieniä. Saan kun saankin kokeiltua huoneen varausta jollekin päivämäärälle, mutta myöskään hakutulossivu ei skaalaudu ja niinkin epäolennainen tieto kuin hinta jää näkymän ulkopuolelle.

Mitä tekisin toisin? No, uskoisin että Hotelzonilta löytyy myös mobiilioptimoitu varaussaitti, jolle liikenne täältä voidaan linkata.

Tastulan Lomakylä/ Kasesoft

Kohteessa tarjotaan kesä- ja talviasuttavia mökkejä lomailijoille. Ilmeisesti kuitenkin vain suomalaisille, koska toteutus on ainoastaan suomeksi. Varausjärjestelmän käyttöliittymä on karu, ja luo valitettavasti ainakin minulle hyvin vanhahtavan ja kulahtaneen mielikuvan myös itse tuotteesta. Järjestelmän kieliversiot eivät olisi pahitteeksi.


Mitä tekisin toisin? Tastulan Lomakylän edustajana vaihtaisin varausjärjestelmän nykyaikaisempaan. Samantyyppisillä toimijoilla näyttäisi olevan käytössä esimerkiksi sportumin varausjärjestelmä, joten uskoisin että sillä päästäisiin jo eteenpäin eikä kustannuksetkaan varmasti päätä huimaisi.

Rekolan tila/ Huvila.net

Rekolan tilalla Orivedellä vuokrataan korkeatasoisia loma-asuntoja järven rannalla. Ne ovat talviasuttavia ja kohderyhmänä niin lomailevat perheet, yritykset tykypäivineen kuin joulun ja muiden pyhien viettäjät.

Tasokkailtakin vaikuttavien loma-asuntojen suhteen voidaan mennä metsään valitsemalla varauskanavaksi huvila.net ja tarpeeksi huonolaatuinen kuvamateriaali. Mielestäni Huvila.net on hankala käyttää, asiat esitetään sekavasti ja käyttöliittymä luo vanhahtavan/ halvan fiiliksen.



Mitä tekisin toisin? Otattaisin markkinointikuvat uudelleen ammattilaisella ja ehkä vaihtaisin varausjärjestelmän toimittajaakin kokonaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti