1. Kävijöiden määrä
Aloitetaan tarkastelu perusteista, eli kävijöiden määrästä. Siitä voidaan vetää johtopäätöksiä esimerkiksi sivuston kiinnostavuudesta. Tarkastelujaksolla 1.1. - 6.10.2015 sivustolla on käynyt runsaat 87 000 kävijää (käyttäjät), Luku sisältää sekä uudet (73,4 %) että palaavat kävijät (26,6 %). Istuntoja on kertynyt n. 115 000. Mielenkiintoinen yksittäinen piikki osuu pääsiäislauantaille (kts. kuva). Se selittynee pääsiäisen ajan tapahtumakalenterilla, jossa esitellään mm. kaikki alueella sytytettävät pääsiäisvalkiat (kokot).
Otin vertailun vuoksi raportin samalta ajanjaksolta vuodelta 2013, jolloin julkaistiin sivusto julkaistiin uudella skaalautuvalla alustalla. Tästä vertailusta yllättäen totesin, että kävijämäärät eivät ole vuosien saatossa ennakkokäsityksestäni poiketen laskeneet, vaan nousseet - istunnot 101,67 %, kävijät 101,31 % ja sivun katselut 78,16 %. Lukemat liikenteen määrästä eivät kuitenkaan päätä huimaa, parempaan pitäisi pystyä. Google Search Consolen käyttöönotto auttaisi määrittelemään mitkä kehitystoimenpiteet ovat tärkeimpiä sivuston kävijämäärän lisäämiseksi.
Sen sijaan istuntojen keskimääräinen kesto on laskenut vuodesta 2013 lähes neljänneksellä ja välitön poistumisprosentti kasvanut 52,60 %:sta huimaan 60,33 %:in. Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että tekemistä on sisällön houkuttelevuudessa (hakukoneoptimointi) ja sivuston sisäisissä linkityksissä.
2. Kävijäliikenteen lähteet
Seuraavaksi tutkin, mistä kävijät sivustolle ohjautuvat. Tarkastelun ajanjaksoksi määrittelin 1.1. - 6.10.2015. Ylivoimaisesti eniten liikennettä sivustolle tulee orgaanisilla hauilla hakukoneitten kautta (67,2 % ja pääasiassa Googlella) ja näistä lähes 90 %:sti hakusanalla, jota ei Analyticsista selviä (Not provided). Tiedä mikä Googlen hieno suunnitelma tämän kaiken takana piilee, mutta tätä kautta ei siis valtavasti lisäinfoa saa avainsanoista esimerkiksi sivuston hakukoneoptimointia ajatellen. Harmi! Viittaukset, eli esimerkiksi linkit toisilla internetsivuilla ovat tuottaneet sivuille 16 % istunnoista. Näistä merkittävimpiä ovat linkit tapahtumien (Provinssi 50,87 %, Tangomarkkinat 7,17 %) ja Seinäjoen kaupungin sivuilta (4,56 %).
Mielenkiintoisia yksittäisiä havaintoja kävijäliikenteestä
- Uutiskirjeen kautta liikenne sivustolle on vähäistä (vain 0,31 % kokonaismäärästä) mutta välitön poistuminen näissä on vähäisempää, katseltuja sivuja/ istunto keskimääräistä enemmän ja istunnon kesto kuusinkertainen sivuston keskiarvoon verrattuna
- Kolmen maakunnan yhteismarkkinointisivustolta (josta liikenne on tarkoitus ohjata nimenomaan alueellisten matkailuorganisaatioiden omille sivustoille) liikenne on vähäistä
- Tavoitteeksi 1 on määritelty yhteydenottolomake (täytetty), jonka konversioprosentti on 3,41
- Sosiaalisen median kanavien kautta liikenne sivustolle on vähäistä (2,3 %). Merkittävimpänä lähteenä näistä on odotetusti Facebook
Kävijäliikenteen lähteiden tulkinnan perusteella ehdottaisin, että sivustolla kannattaa panostaa hakukoneoptimointiin ja jonkin verran myös hakukonemarkkinointiin, rakentaen avainsanoja tapahtumien ja majoituksen ympärille. Linkityksistä yhteistyökumppaneiden sivuilta kannattaa huolehtia ja ylipäätään niitä lisätä. Sosiaalisen median kanavista liikenne on tällä hetkellä vähäistä - kehittämisehdotuksena tähän esimerkiksi uusia kohteita/palveluita ja trdendejä esittelevän matkailublogin perustaminen.
3. Mikä kiinnostaa?
Yllättäen tämä vaihe oli minulle haastavin tulkittava. Eniten sivunlatauksia kohdistuu sivustolla sisältöihin, joilla esitellään tapahtumia tai majoituspalveluita. Kuitenkin näidenkin välillä oli eroavaisuuksia sivulla käytetyssä ajassa ja välittömän poistumisen prosentissa, joten mitään varsinaisia johtopäätöksiä en osaa vetää. Eniten aikaa vietetään tapahtumakalenteri-sivuilla. Some-kanavien kautta sivustolle tullaan hakemaan pääasiassa tietoa Provinssirockin majoituspalveluista. Google Search Consolen avulla voi selvittää esimerkiksi sivuja, jotka kiinnostavat kävijöitä mutta ovat hankalasti löydettävissä. Suosittelen koko sivustoa ylläpitävälle organisaatiolle perehtymistä Google Analyticsin sielunmaailmaan, jotta osataan paremmin tulkita mm. sitä, mikä sivustolla kävijöitä kiinnostaa ja miten sivustoa kannattaa kehittää.
Hienoa! Saithan nämä erinomaiset ohjeesi sivujen kehittämiseksi tietoon myös ko."nimeltä mainitsettoman" aluerganisaation tietoon;)
VastaaPoistaOliko tässä tehtynä siis myös bonustehtävä vai pelkkä analytics-tehtävä? Eli tutuistuitko myös sivujen Search Console tietoihin?