keskiviikko 7. lokakuuta 2015

TEHTÄVÄ 6. Sivuston hakukoneoptimoinnin parantaminen valitulla avainsanalla

Suorat sanat heti alkuun: olen näiden hakukoneoptimointia, sivuston konversiota ja kävijäseurantaa käsittelevien tehtävien kautta astumassa maailmaan, joka meidän firmassa pitäisi olla lähes kaikkien hallussa, muttei ole käytännössä kenenkään vastuulla. Töitä siis ainakin riittäisi! Tässä blogikirjoituksessa perehdyn hakukoneoptimointiin yhden esimerkkisivun pohjalta.

Olemme markkinoineet alueemme pikkujoulutarjontaa Zef-nettitestityökalulla toteutetulla pikkujoulugeneraattorilla, joka antaa testin tuloksena lyhyen humoristisen pika-analyysin ja tarjoaa ryhmälle sopivia valmiita pikkujouluohjelmia. Pikkujoulugeneraattori ei ole toiminut ihan tavoitteiden mukaisella tavalla, eli seuraavaa toteutusta varten pitää lukea ja sisäistää paremmin nämä Zefin ohjeet (14 vaihetta, kuinka markkinoit nettitestistäsi viraali-ilmiön).

Pikkujoulugeneraattorin eri tulosvaihtoehtosivuja varten luotiin sivu www.epmatkailu.fi/pikkujoulut.html jonka hakukoneoptimointiin seuraavaksi paneudun. Se ei siis ole varsinaisesti "kampanjan" pääsivu, mutta halusin harjoitusta omalla sivustolla ja selkeällä esimerkillä.

Hakukoneoptimointi, Search engine optimization (SEO)


Kuva: MoneyBlogNewz

Käytännössä tarkoittaa (Lähde: Nettibisnes.info):

  • verkkosivujen sijoitusten nostamista hakukoneiden hakutuloksissa
  • omien hakutulosten tekemistä houkuttelevammiksi, jolloin useampi hakija klikkaa niitä.
Ja koska Google on länsimaissa ylivoimaisesti suosituin ja toistaiseksi kehittynein hakukone, tehdään optimointia käytännössä Googlea varten. Hakutulosten optimoinnilla pyritään pääsemään hakutuloksissa ainakin TOP 10 -sarjaan, koska tästä eteenpäin harva hakutuloksia enää selaa. 

Hakukoneoptimoinnin ensimmäisiin toimiin kuuluu oikeiden avainsanojen selvittäminen. Lähdin kartoittamaan sopivaa avainsanaa Google AdWordsin avainsanojen suunnittelijalla. Avainsanoilla "Pikkujoulut Seinäjoella"tai "Pikkujoulu Seinäjoki" arvioitu kuukausittainen hakujen määrä oli niin pieni, että päädyin pelkkään sanaan "Pikkujoulut". Lähtötilanteena oli se, että sivumme löytyi Googlen hakutuloksissa sivulta 5...

Käytän seuraavassa Nettibisnes.infon pohjaa listauksessani, esittelen keinot ja käytännön toimet jotka keinojen pohjalta suoritan.

10 keinoa parantaa sivun www.epmatkailu.fi/pikkujoulut hakukoneoptimointia

1. Title-tägien suunnittelu
Title-tägi eli title-elementti on tärkeimpiä sivun sisäisiä tekijöitä hakukoneoptimoinnissa. Se näkyy usein hakutuloksissa klikattavana linkkinä, otsikkona. Julkaisujärjestelmässämme sen pääsee määrittelemään erikseen sivun asetuksissa SEO-välilehdellä, jos ei halua tyytyä automaattisesti sivun otsikosta tuotettuun titleen. Ohjeena on pitää teksti lyhyenä ja avainsana heti luontevan ilmaisun tai lauseen alussa. Muokkasin Title-elementin muotoon Pikkujoulut 2015 Seinäjoella ja Etelä-Pohjanmaalla.

2. Meta-description
Description-meta-tagin sisältö voi näkyä hakutuloksessa linkin alla olevana kuvauksena. Sillä voidaan siis vaikuttaa hakutulokseen tärkeimmillä Google-hauilla. Samalla saadaan hakija klikkaamaan juuri meidän hakutulosta, jos teksti on tarpeeksi houkutteleva. Julkaisujärjestelmässämme tämän pääsee määrittelemään sivun asetuksissa SEO-välilehdellä. Sivunkuvausteksti on hyvä olla lyhyt (max. 255 merkkiä) ja tärkein informaatio kannattaa sijoittaa heti alkuun. Tekstiin kannattaa sijoitella avainsanoja (ei kuitenkaan liikaa) ja sen on hyvä olla luontevaa ja informatiivista.

Muokkasin sivunkuvaustekstin muotoon Ratkaisut pikkujouluihin! Meiltä löydät ohjelmavaihtoehtoja jouluruokailusta keikka- ja teatteripaketteihin, saunomiseen ja tyky-pikkujouluihin. 

3. Hakusana otsikoihin
Tekstin pää- ja väliotsikoissa kannattaa avainsanoja, jotka myös herättävät ja ylläpitävät lukijan mielenkiintoa. Sijoita tärkeä avainsana otsikon alkuun. Jätin paranneltavan sivun otsikoksi Pikkujoulutarjotin, ja kehitän sivun sisältöä vielä myöhemmin väliotsikoinneilla.

4. Hakusanat leipätekstiin
Sivun leipäteksti on Nettibisnes.info:n mukaan tärkein sivun sisäinen tekijä hakukoneoptimoinnissa. www.epmatkailu.fi/pikkujoulut -sivulla ei tällä hetkellä ole varsinaista leipätekstiä lainkaan, vaan se sisältää vain linkityksiä alasivuille, joilta löytyvät varsinaiset teemojen mukaiset tuote-esimerkit. Sivun leipätekstissä kannattaa olla myös avainsanoja, muttei liiaksi, sillä Google voi rangaista myös ylioptimoinnista. Avainsanojen käyttö kannattaa painottua leipätekstin alkuun ja ainakin välillä lauseiden alkuun. Pitkissä teksteissä kannttaa käyttää välillä myös avainsanan synonyymejä.

Lisäsin paranneltavalle sivulle leipätekstiä, eipätekstiin avainsanaa hiukan eri muodoissa, ja lisäkuvauksia tuotesisällöistä.

5. Kuvien alt-attribuutit
Alt-attribuutit ovat sivulla sijaitsevien kuvien sanallisia ilmaisuja. Jos sivulla käytettävä kuva/kuvat toimivat linkkeinä, ne vastavat normaalissa tekstilinkissä olevaa tekstiä eli ankkuritekstiä, joka kuvaa kohdesivua ja siten nostaa sen hakukonesijoituksia ankkuritekstin sanoilla.Alt-attribuutit kuvissa voivat tuoda sivuille lisää kävijävirtaa myös Google-kuvahaun avulla.

Lisäsin sivulle pikkujouluja ilmentävän kuvan ja sille alt-attribuutiksi Pikkujoulut Uppalan Kartanossa.

6. Linkitykset
Sillä on merkitystä, miten suosittu sivu on linkityksinä sivuston sisällä ja ulkoisesti muilta sivuilta. Mitä enemmän ulkoisia tai sisäisiä linkkejä sivuun osoittaa, sen parempi. Google arvostaa sivun leipätekstiin sijoitettavia ns. toimituksellisia linkkejä. Myös linkittävän sivun ikä (vanhempi parempi) ja aiheenmukaisuus sekä linkin ikä (vanhempi parempi) vaikuttavat hakukoneoptimointiin. Lähtötilanne paranneltavan sivuni osalta näyttää huonolta. Koska pikkujoulusisältöihin pyritään ohjaamaan erillisen pikkujoulugeneraattorin kautta, niin ivustomme etusivulta on poistettu tälle sivulle johtava linkki kokonaan (?!) ja muita sivuston sisäisiä linkkejä en sivustonavigaation ohella löydä. Lisäsin yhden sivuston sisäisen linkin ja pyrin vaikuttamaan siihen, että sivun linkki saataisiin jälleen sivuston etusivulle. Voisin myös pyytää linkityksiä sivulle yhteistyökumppaneilta.

7. Käyttökokemukset
Google huomioi sivuston käyttökokemuksen ja laatuvaikutelman arvioimalla sitä koneellisesti. Sivustolla tulee mm. välttää häiritseviä mainoksia ja muutoinkin pitää mainosten määrä kohtuullisena. Tekstit kannattaa muotoilla ja jäsennellä helppolukuisiksi ja silmäiltäviksi. Sisällön tulee olla uniikkia, ei lainattua. Tynkäsivut kannattaa jättää vaikka ihan julkaisematta. Käyttökokemukset näkyvät hakukoneoptimoinnin kehityksessä myös epäsuorasti: hakijat klikkaavat helpommin laadukkaiksi kokemiensa sivustojen hakutuloksia, mikä parantaa sijoituksia hakutulosten personoinnissa heille itselleen ja pitkällä aikavälillä myös kaikille hakijoille. Tämän paranneltavan sivun hakukoneoptimointiin voisi siisvaikuttaa parantamalla koko www.epmatkailu.fi-sivuston sisällöntuotannon ohjeistuksia.

8. Avainsanan sisältyminen verkko-osoitteeseen
Tehokkainta on varata itselleen domain, joka vastaa täysin avainsanaa. Toki Google tunnistaa myös esimerkiksi domainissa yhdyssanan osana sijaitsevan avainsanan. Myös avainsanan näkyminen URL-osoitteessa eli tässä tapauksessa www.epmatkailu.fi/pikkujoulut.html todennäköisesti parantaa näkymistä hakukoneissa.

9. Sivuston "viihdyttävyys"
Google huomioi myös suositut sivut, joilla kävijät viihtyvät. On hyvä, jos hakija ei heti palaa pois sivulta hakutuloksia selailemaan, vaan viettää sivulla/sivustolla aikaa ja mahdollisesti siis löytää sieltä etsimänsä. Tähän liittyy myös sivun luettavuus mobiilikäyttöliittymällä, jota testasinkin omalla kännykällä tutkittavan sivun osalta saman tien.

Voisin kehittää tutkimani sivun linkityksiä myös tuottamalla sivustolle pikkujoulukaudelle soveltuvaa viihteellistä ja/tai informatiivista lisäsisältöä, joka mahdollisesti pidentäisi viipymää.

10. Hakusanojen tutkiminen ja tulosten mittaaminen
Kerroin jo alussa, että hakukoneoptimoinnin ensimmäisiin toimiin kuuluu oikeiden avainsanojen selvittäminen. Kun sivun muutosprosessi on tehty, siirrytään saavutettavia tuloksia seuraamaan esimerkiksi Google Analyticsillä. Miltä näyttää mittausten valossa sivun käyttö, tuovatko avainsanat sivulle kävijöitä jne? Jos esimerkiksi www.epmatkailu.fi/pikkujoulut -sivun osalta muutostyöt eivät tuota toivottua tulosta, niin sisältöä täytyy muokata ja/ tai pohtia avainsanoja uudelleen.

4 kommenttia:

  1. Hyvä Satu! Todella monipuolisesti ja selkeästi esitetty 10 parannusta. Lähes samanlainen lista muodostui minullekin ja näköjään olimme käyttäneet molemmat lähteenä nettibisnes.infoa. Pikkujoulu-testi oli hauska :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos Mira kommentista, ja hyvä jos testasit pikkujoulugeneraattoriakin :)

    VastaaPoista
  3. Ensimmäisiä kirjoituksia, jossa keinot on viety toivomalleni konkretian ja yksityiskohtaisuuden tasolle. Olethan laittanut nämä jo käytäntöön?

    Mitäs muita työkaluja ja keinoja voisi olla avainsanojen valintaan?

    VastaaPoista
  4. Samaa mieltä muiden kommentoijien kanssa. Hyvä Satu.

    VastaaPoista