keskiviikko 7. lokakuuta 2015

TEHTÄVÄ 7. www-sivun konversion parantaminen

Esittelin aiemmassa tehtävässä Pikkujoulugeneraattorin. Se on siis sovellus, jolla olemme markkinoineet pikkujoulutarjontaamme. Pikkujoulugeneraattorin kysymyksiin vastattuaan kävijä saa tulokseksi lyhyen humoristisen analyysin itsestään/ ryhmästään "pikkujouluilijoina", ja linkin takaa pääsee analyysin tuloksia vastaavia pikkujoulupaketteja esittelevälle sivulle.

Kuva: Robert Couse-Baker


Analyysi voi antaa neljä eri tulosta, joten linkkejä on neljälle eri teemasivulle:


Pohdin nyt yhden sivun sijasta näiden kaikkien teemasivujen konversion kehittämistä kokonaisuutena, koska asiakas voi vastaustensa perusteella päätyä mille tahansa näistä sivuista ja kaikilla sivuilla tavoite on sama: pikkujouluja koskevan tarjouspyyntölomakkeen täyttäminen.

Hyödynnän tähän tehtävään opettaja-gurumme Ilkka Kauppisen listaa "10 ohjetta konversion kasvattamiseen". oppeja aiemmista kurssin harjoitustehtävistä sekä Wikipediassa määriteltyjä Verkkosivun konversio-optimointitapoja.

Viisi (5) keinoa parantaa pikkujoulupaketti-sivujen konversiota

1. Panostukset oikeiden kävijöiden löytämiseen ja liikenteen lisäämiseen. Onko kohderyhmää tarpeeksi mietitty?  Kuka on ostaja, ja voiko hän saada tiedon sivusta muuten kuin Pikkujoulugeneraattori-linkin itse selaimeen kirjoittamalla? 

Pikkujoulugeneraattori yksistään on toimimaton ja liian "ohut" tulokanava näille sivuille. Tähän ehdottaisin, että keskitettäisiin panoksia myös omalle sivustolle: tehdään www.epmatkailu.fi/pikkujoulut -sivusta laskeutumissivu, jonka kautta asiakkaat löytävät nämä teemasivut helpommin. Tälle sivulle kohdistetaan display- ja adwords-mainontaa, ja kyseisestä sivusta tehdään nosto myös sivuston etusivulle.

2. Luotettavuuden kasvattaminen. Miten tuoda hienovaraisesti mutta samalla selkeästi julki kävijälle, että vaikka olemme palveluiden jälleenmyyjä, emme ole repimässä palveluista ihan valtavia katteita? Tämä tuntuu olevan usein yksi oston este, kun pikkujoulut on perinteisesti totuttu hoitamaan itsenäisesti ja ilman "välikäsiä". Tähän liittyvää luotettavuutta voitaisiin lisätä linkityksillä palveluntarjoajien kotisivuille (läpinäkyvyys).

Käyttökokemuksen kasvattaminen tarjoamalla kävijän kannalta hyödyllistä ja informativista sisältöä vastikkeetta: Luotettavuuteen meidän kohdallamme liittyy myös informatiivisuus, asiantuntemus ja laatumielikuvat. Esimerkiksi "Hyvä tietää" -painikkeet sisältöineen sekä kohteiden esittelyt ja tarkemmat saatavuusajankohdat kuuluisi liittää tuotteiden yhteyteen. Kuvamateriaalin laadukkuuteen tulisi myös panostaa. Luottamusta voisi lisätä osaltaan referenssien esilletuonti - lisämausteena voisi toimia lyhyet esittelyt vastaavista onnistuneista toteutuksista asiakkaiden omin sanoin.

3. Esitä selkeästi hyöty asiakkaalle. Paketeista puuttuu tällä hetkellä fiilis, mitä ryhmä tällaiset pikkujoulut varatessaan kokisi, ja mikä on hyöty? Lisäisin esittelyjä, millaisesta kohteesta on kyse, ja nostaisin parhaat myyntilausekkeet vasempaan yläkulmaan, joka on sivun tehokkain paikka. Lisäisin sivuille kunnon johdannot - toki lyhyet ja ytimekkäät, joissa myös korostuisi varaamisen helppous ja nopeus.

4. Myyntihenkisyyden lisääminen. Sivuille voisi mahdollisuuksien mukaan neuvotella yhteistyökumppaneilta ennakkovaraajan etuja, jotka esitettäisiin tarpeeksi huomiotaherättävästi - kiireen tuntua luoden. Sivujen alaosasta löytyvän tarjouspyyntö -lomakkeen sijaan sijoittaisin näkyvät, värikkäät "Pyydä tarjous" -painikkeet vaikka jokaisen paketin perään/ yhteyteen. Tässä esimerkki esitystavasta: HOK-Elanto Parhaat pikkujoulut

5. Testaaminen ja analysointi
Otsikointi on tärkeää, ja voi vaikuttaa paljon sivuston linkkien klikkaamiseen. Erilaisia otsikointivaihtoehtoja ja niiden toimivuutta kannattaa testata A/B-testauksella (kts. lisätietoja esim. digimarkkinointi.fi:n blogista). Yhtä tärkeää on prosessin aikana analysoida sivujen toimivuutta, mikä onnistuu esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Näin voidaan analysoida mikä oikeasti toimii ja mikä ei, ja tehdä korjausliikkeitä tarvittaessa vielä projektin aikana - ei siis pelkästään todeta jälkikäteen hukkaanheitetyt ajalliset ja rahalliset panostukset.




1 kommentti:

  1. Toistan äskeisen SEO-tehtävän kommentit! Lisäksi tarkennuksena: miten testaisit Analyticsillä konversion kasvamista?

    VastaaPoista