sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Sähköinen liiketoiminta, tehtävä 2. Jakelukanavaehdotukset

Case 1. http://www.eskelisen.fi/

"Eskelisen Lapin Linjat on yksi suurimmista Lapin linjaliikenne- ja tilausajoyhtiöistä. Lappi ja pohjoiskalotti ovat kotikenttämme. Reittiverkostomme ulottuu Oulusta ja Rovaniemeltä pohjoisen Atlantin ja Jäämeren ranta-alueille mm. Nordkapiin, Tromssaan ja Vesisaareen. Kevät-, kesä- ja syksyviikonloppuisin matkaamme Helsingistä Rovaniemen kautta Lapin matkailukeskuksiin sekä Pohjois-Norjaan."


Tällä hetkellä Eskelisen linjavuorojen liput on ostettavissa Matkahuollosta. Tässä ehdotuksia muista/ uusista näkyvyys- ja myyntikanavista.


Lapin matkailukeskukset

Eskelisen pikavuorolla pääsisi Helsingistä Jyväskylän ja Oulun kautta keväthangille mm. Leville, Rukalle, Saariselälle ja Luostolle. Tällaista yhteyttä ei kuitenkaan löydy kyseisten matkailukeskusten sivustoilta, vaan siellä esillä on pääosin lento- ja junayhteydet. Tietämättä kaikkia taustalla vaikuttavia tekijöitä, ehdottaisin matkailukeskuksia näkyvyyskanaviksi ja mahdollisuuksien mukaan myös myyntikanaviksi.

Onnibus.fi

Onnibusin rynnimistä markkinoille ei voida sivuuttaa. En tunne toimintalogiikkaa tarkemmin, mutta ehdottaisin että jotkut linjavuoroista voitaisiin liittää Onnibusin tai vastaavan toimijan myyntikanaviin?

Visit Finland

Eskelisen Lapin linjat olisi kansainvälisille omatoimisille matkailijavirroille yksi näppärä tapa päästä tutustumaan Suomenmaahan ja pohjoisen yöttömään yöhön. Visit Finlandin sivuston Travel Infosta löytyy kyllä linkki esimerkiksi Matkahuollon sivuille, mutta esimerkiksi Lappiin kohdistuvissa Visit Finlandin kampanjoissa parempi näkyvyys ei olisi pahitteeksi.

Yhteistyö pohjois-Norjaan

Näkyvyys esimerkiksi http://www.nordkapp.no/en/ -sivustolla. Siellä törmäsin myös Norjan pohjoisosissa käytössä olevaan Arctic Travel Pass:iin, joka kattaa mm. Finnmarkin alueen bussiyhteydet. Olisikohan hyötyä olla siinä jotenkin mukana?

Case 2. http://www.pellonhovi.fi/

"Majoitus- ja ravintolatoimintaa vuodesta 1981 Tornionlaakson sydämessä". Tällä hetkellä Hotelli Pellonhovin huoneet on varattavissa Booking.comin kautta.


Tripadvisor

Näkyvyyteen Tripadvisorissa kannattaisi panostaa. Vuodesta 2013 eteenpäin asiakaspalautteet ovat heikentyneet, kuvien laatu on heikkoa jne.

Hotels.com

Pellonhovin huoneet löytyvät Booking.comista mutta eivät Hotels.comista, joka kuitenkin on yksi suurimmista ja näkyvimmistä internet-matkailupalveluntarjoajista.

Netin ravintolahakemistot, esim. Eat.fi

Lounaspaikkaa tai ravintolaa matkan varrelta hakeva ei todennäköisesti löydä / sivuuttaa Pellonhovin ravintolapalvelut. Lounastarjonta voisi näkyä paremmin Google-haulla (panostusta Title-elementin ja Meta-descriptioniin) ja sen voisi lisätä esimerkiksi Eat.fi -tyyppiseen ravintolahakemistoon.


Case 3. http://www.lounatuuli.com/

"Hotelli-Ravintola Lounatuuli - Hyvän tuulen majatalo". Pienelle majoitus- ja ravintolapalveluita Ylivieskassa Pohjois-Pohjanmaalla tarjoavalle yritykselle ehdotan jakelukanaviksi seuraavia:

Booking.com ja/tai Hotels.com

Lounatuulen huoneita ei tällä hetkellä voi varata mistään myyntikanavasta (ja nettisivuilla kielletään jopa huonevarausten teko sähköpostitse). Tämäntyyppiselle majoituskohteelle esim. Booking.com voisi olla helppo ensimmäinen ratkaisu jakelukanavaratkaisuja tehtäessä.

Tripadvisor

Lounatuulesta ei löydy minkäänlaista mainintaa Tripadvisorista. Yritys voisi kannustaa asiakkaita suositusten tekoon ja huolehtia myös omalta osaltaan näkyvyydestään Tripadvisorissa, lisätä kuvailut kohteesta sekä hyvänlaatuisia kuvia.

Hakukonenäkyvyys

Lounatuulen kotisivut nousevat kyllä luonnollisissa hauissa hyvin esimerkiksi hakusanoilla "majoitus Ylivieska", mutta yritystietoja ja Google-karttanäkyvyyttä voisi parantaa esim. Google My Business -tilin kautta.

Kokouspaikat.com

Kokouspaikat.comin kautta kokousjärjestäjät voivat hakea kokoushotelleja ja kokoustiloja mm. paikkakunnan tai kokouksen osallistujamäärän mukaan ja lähettää keskitetysti tarjouspyyntöjä valitsemiinsa kohteisiin.

Case 4. http://www.onnenperantalli.fi/

Salon Vaskiossa, noin 40 minuutin ajomatkan päässä Turusta sijaitseva Onnenperän talli on Suomen Ratsastajain Liiton hyväksymä harrastetalli, laatutalli sekä "Vuoden Ratsastustalli 2012". Yrityksen palveluita ovat mm. ratsastustunnit, pienryhmätunnit, tallipaikat sekä erilaiset hevosleirit.

Koska hevosharrastus on itselleni kovin vieras, haastattelin veljeni "hevostelevaa" perhettä siitä, millä tavalla hevosharrastajat etsisivät tallista tietoa. Tässä ajatuksia Onnenperän tallin jakelukanavista.

Hakukonenäkyvyys

Jos tallin pyrkimyksenä on saada uusia ratsastajia tallilleen, on Google-näkyvyys erittäin merkittävässä roolissa. Onnenperän tallin kannattaisi panostaa hakukoneoptimointiin ja -mainontaan esimerkiksi avainsanoilla "Turku + ratsastustalli" ja "Salo + ratsastustalli".

www.ratsastus.fi

Ratsastusharrastuksessa pidemmälle edenneet ja leirikoululaiset tavoittaa näkymällä Suomen Ratsastajain liiton sivuilla www.ratsastus.fi. Onnenperän talli on SRL:n hyväksymä harrastetalli ja laatutalli, ja löytyykin sivuston tallihaulla. Sivustolta on ostettavissa myös banneri- ym. ilmoitusnäkyvyyttä, samoin SRL:n jukaisemasta Hippos-lehdestä.

Nettilahjakortit: Presentcard tai Klickcard

Ratsastustuntien tai kurssien osalta myyntikanavana voisi toimia Suomen suurin lahjakorttiportaali presentcard.fi, koska lahjaksi halutaan antaa entistä enemmän palveluita tavaroiden sijaan.


Case 5. http://www.seaction.com/fi

"SE-Actionin tärkeimmät tuotteet keskittyvät kokous- ja virkistyspäiviin, ohjelmapalveluihin Länsi-Uudenmaan kokouspaikoissa, melontaan, polkupyöräilyyn ja kiertoajeluihin, jotka myydään Porkkala Travel ja West Uusimaa Travel -brändien alla."

Nettilahjakortit: Presentcard tai Klickcard

SE-Actionilla lahjakorttina ostettavat palvelupaketit on jo mietittynä, joten ne olisi helppo siirtää ostettavaksi esimerkiksi nettilahjakortteina lahjakorttiportaalin kautta.

Kokemuskauppa.com

Kokemuskauppa.com on elämyspalveluita tuottavien yritysten markkinointikanava, jonka näkyvyydestä palveluntarjoajana SE-Action maksaa ainoastaan toteutuneen kaupan mukaan.

Gofinland.fi

Yrityksellä on vuokrattavana myös kaksi mökkiä. Mökkivuokrauksen "sähköistämiseen" voitaisiin kokeilla vaikkapa vuokraovi.com-palvelua, jonka kautta vuokramökit saavat näkyvyyden Gofinland.fi-sivustolla.

Tripadvisor

Yritystietoja kannattaisi lisätä Tripadvisoriin. Tripadvisorista Siuntiosta löytyy "SE-Action Canoe Center" muttei esimerkiksi mitään mainintaa Sjundbyn linnasta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti